Het veilig en betrouwbaar functioneren van een reachtruck is essentieel voor elk magazijn. Een belangrijk onderdeel hiervan is de verplichte keuring. Maar hoe vaak moet een reachtruck nu precies worden gekeurd, wat houdt zo’n keuring in en wie is er verantwoordelijk? In deze blog geven we een helder overzicht van de wettelijke eisen en praktische aanbevelingen rondom reachtruckkeuringen.
Wettelijke verplichting in Nederland
Volgens de Arbowet moeten alle arbeidsmiddelen die risico’s met zich meebrengen, waaronder reachtrucks, regelmatig worden gekeurd. Voor reachtrucks geldt dat een jaarlijkse keuring door een deskundige verplicht is. Deze keuring, ook wel bekend als de periodieke veiligheidskeuring, moet uitgevoerd worden door een gecertificeerde partij. De keuringsrapporten moeten bovendien worden bewaard zodat ze overlegd kunnen worden bij controle door de Inspectie SZW.In deze blog lees je hoe veiligheidstechnologieën een belangrijke aanvulling zijn op regulier onderhoud en keuring.
Wat houdt de keuring precies in?
Tijdens een keuring wordt de gehele reachtruck gecontroleerd op technische en functionele veiligheid. De inspecteur kijkt onder meer naar de werking van de noodstop, het stuur- en remsysteem, de hefmast en vorken, de elektrische onderdelen, signalering en het accupakket. Als een truck niet aan de eisen voldoet, mag deze niet meer worden gebruikt totdat de gebreken zijn hersteld. Een geldige keuring is dus niet alleen verplicht, maar voorkomt ook onveilige werksituaties en mogelijke stilstand.
Wie mag een reachtruck keuren?
De keuring moet worden uitgevoerd door een vakbekwaam inspecteur van een gecertificeerd bedrijf. Dit kan een onafhankelijke keuringsinstantie zijn, maar ook een onderhoudspartij die over de juiste erkenningen beschikt. Veel bedrijven combineren de jaarlijkse keuring met gepland onderhoud om efficiëntie en veiligheid te combineren.
Waarom dagelijkse controle ook belangrijk is
Naast de verplichte jaarlijkse keuring is het verstandig om dagelijks een korte visuele inspectie uit te voeren. Denk aan het controleren van de banden, de werking van de remmen, het hefmechanisme en het batterijniveau. Zo voorkom je onverwachte defecten en kun je snel ingrijpen bij beginnende slijtage of technische afwijkingen.
Conclusie
Een reachtruck moet minstens één keer per jaar worden gekeurd door een deskundige partij om te voldoen aan de wet- en regelgeving. Daarnaast is regelmatige controle van groot belang om veilig en storingsvrij te kunnen werken. Met een goed keurings- en onderhoudsbeleid verleng je bovendien de levensduur van je truck.Wil je weten wanneer jouw truck gekeurd moet worden of heb je vragen over een specifieke situatie? We adviseren je graag via WhatsApp of het contactformulier.*
Een selectie kiezen resulteert in het geheel verversen van de pagina.